پارسیان و من چگونه پدیدار شد؟

بی شک سفرهایی که کرده ام در شکل گیری جغرافیای حقیقی ایران در ذهن من بسی موثر بوده اند.

بخشی از مقاله ی «سه گانه ی پارسیان و من چگونه پدیدار شد؟»

«… بی شک سفرهایی که کرده ام در شکل گیری جغرافیای حقیقی ایران در ذهن من بسی موثر بوده اند. مثلاً سفرهای مداوم دوران کودکی ام به مازندران که فضای تپّه ی ابتدای پارسیان و من: کاخ اژدها کاملاً برخاسته از آنهاست یا سفرهای زمینی ایرانگردی ام به سال 1377 به همراه خانواده، که در دو نوبت یکی از گیلان تا اردبیل و تبریز و دریاچه ارومیه و دیگری تا اصفهان و شیراز و بازگشت از راه کرمان و یزد بود.

دو سال بعد در امرداد 1379 و این بار تنها به سفرهای درون ایران پرداختم؛ سفری بسوی اراک و خمین و محلات و بعد به همدان و در ادامه به شیراز و پاسارگاد.

این سفرها تاثیری شگرف و واقعی در تصویرهای ذهنی من ایجاد کرد و من ناگهان خود را در ایران زمین سرگردان یافتم! حس کردم چگونه چنین عظمتی با چنان بی ادعایی ای مرا در بر گرفته و پناه داده و سکوت کرده است و من با تمام پویایی و تحرک و گویایی ام، هیچ قصدی برای یاری دادن به او ندارم!

جملات استاد نُدوشن مدام و در تمامی سفرها در گوش و جان من بود. شیوه ی درست نگریستن در سفر را از سفرنامه های ایشان بخصوص «صفیر سیمرغ» آموخته بودم و براستی هیچ میل به تفریحی در سفرهایم نبود!

من در حال اندیشیدن در یک طول و عرض عظیم جغرافیاییِ پیدا و یک جهان فرهنگیِ ناپیدا بودم و سفرهایم هر بار غنی تر و مفیدتر می شدند.

سفر به یزد و ندوشن برای ساخت مستند «روزها» (که نامش برگرفته از خاطرات استاد ندوشن است و خود ایشان متن روی فیلم را خوانده اند)، سفر به کاشان (بارها و بارها) برای مطالعه ی این شهر عجیب که البته برای نخستین بار در دوران دانشگاه و به منظور عکاسی از “مسجد آقابزرگ” به آنجا رفتم، سفر به لرستان و خوزستان(شوش و اهواز و مسجد سلیمان) در بهار 1382 و بعدها سفر به خراسان برای دومین بار در سال 83، سفر به یزد و کرمان این بار برای دیدار از مراسم جشن سده در بهمن 1383 [که متن سرآغاز همین کتاب که مربوط به جاده ی کرمان به ری شده و از دستنوشته های اشوزدنگهه است در بازگشت از همین سفر و در تاریکی راه پدید آمد] و بالاخره سفر به کردستان و زاگرس و کرمانشاه در بهار سال 1384 که در ماجرای نگارش کتاب سوم پارسیان و من موثر شد…»

از پیوست دوم – انتهای جلد چهارم اشوزدنگهه: دستنوشته های مرد شش هزار ساله – نشر موج – آ.آ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *